Jak wybrać sprzęt do domowej siłowni

Aby dobrać sprzęt do domowej siłowni, najlepiej na początku zastanowić się, jakie ćwiczenia chcemy wykonywać. W domowej siłowni, tak jak w każdej innej, najlepiej sprawdzą się duże ćwiczenia wielostawowe, takie jak martwe ciągi, przysiady i wyciskania. Ćwiczenia te angażują jednocześnie wiele mięśni i dzięki temu są najbardziej efektywne. Dodatkowo wykorzystują naturalne wzorce ruchu, takie jak wstawanie czy podnoszenie czegoś z ziemi. Przeciwieństwem są ćwiczenia izolowane gdzie angażujemy tylko jedną grupę mięśniową, a wykonywany ruch często ciężko jest porównać z czymkolwiek co robilibyśmy w codziennym życiu. Trzy podstawowe ćwiczenia (martwy ciąg, przysiad, wyciskanie) przećwiczą wszystkie większe partie mięśniowe (plecy, nogi, klatka), a do tego też sporo mniejszych (triceps, biceps, mięśnie dwugłowe ud, barki).

4 najważniejsze sprzęty w domowej siłowni

Zakładając, że chcemy oprzeć nasz trening na 3 podstawowych i najważniejszych ćwiczeniach, łatwo jest wskazać jakiego sprzętu potrzebujemy w pierwszej kolejności.

1. Sztanga

sztanga olimpijska

Sztanga olimpijska

Sztanga to absolutna podstawa. Jest wykorzystywana przy wszystkich wspomnianych ćwiczeniach i ciężko wyobrazić sobie jakąkolwiek siłownię bez sztangi. Sam gryf waży około 10 kg, jeśli kupisz zwykły prosty gryf z allegro. Dobry gryf olimpijski waży około 20kg i jest znacznie droższy. Może kosztować nawet ponad 1000 zł, ale dobrej jakości sprzęt kupisz już na 700-900 złotych.

2. Obciążenie

Mając już gryf, musisz oczywiście mieć co na niego założyć. Obciążenia dzielą się na bitumiczna i żeliwne. Żeliwne są droższe, ale mniejsze i wygodniejsze. Bitumiczne są tańsze, ale zajmują więcej miejsca. Sam musisz zdecydować co jest dla Ciebie priorytetem. Niestety obciążenie nie jest tanie. Zestaw około 100 kg, jaki można polecić na początek, będzie kosztował od 500 zł (obciążenie bitumiczne) do ponad 1000 zł (olimpijskie).

3. Stojaki

Z samą sztangą i obciążeniem możemy zrobić tylko martwy ciąg. Jest to świetne ćwiczenie, ale samo nam nie wystarczy. Dokupując stojaki, dajemy sobie możliwość umieszczenie sztangi w wyższej pozycji startowej, co pozwoli nam robić przysiady i wyciskanie stojąc. Robienie tych ćwiczeń bez stojaków, jest możliwe w zasadzie tylko na samym początku przygody z dźwiganiem żelastwa. Używany ciężar jest wtedy stosunkowo mały. Próba założenia większego ciężaru na plecy, przed przysiadem, bez użycia stojaków to na prawdę kiepski pomysł. Ryzykujemy w ten sposób poważną kontuzję głowy, pleców lub nadgarstka. Niezależnie czy zdecydujemy się na prosty stojak, czy na bardziej zaawansowaną klatkę (rack) lub pół klatkę (half rack), będzie to zakup konieczny. Za dobry stojak zapłacisz około 300-500 złotych, a jeśli zdecydujesz się na klatkę lub pół klatkę, to musisz się  liczyć z wydatkiem 2 lub 3 razy większym.

4. Ławka

ławka regulowana do ćwiczeń

Ławka regulowana

Ostatnim niezbędnym elementem jest ławka. Dokładając do naszego zestawu ławkę zrobimy wyciskanie i przećwiczymy klatkę. Wyciskanie jest najmniej naturalnym ruchem pośród ćwiczeń wielkiej trójki. Ciężko w codziennym życiu znaleźć sytuację, gdzie zapieramy się o coś plecami i wypychamy ciężar przed siebie. Niemniej jednak ciężko wyobrazić sobie siłownię bez wyciskania na płaskiej. To chyba najpopularniejsze ćwiczenie na świecie. I słusznie! Jeśli chcemy rozbudować klatkę piersiową bez zakupu ławki się nie obejdzie. Postarajmy się kupić ławkę regulowaną, pozwoli wykonywać więcej ćwiczeń. Porządna ławka będzie nas kosztować około 400-600 zł.

Dwa przydatne dodatki

Na koniec dwa dodatkowe sprzęty, które nie są niezbędne ale bardzo pomogą w urozmaiceniu treningu.

5. Hantle

Hantle przydadzą się nam głównie do przećwiczenia mniejszych mięśni takich jak biceps i triceps. Pomogą też urozmaicić trening, poprzez zastąpienie sztangi w ćwiczeniach. Jeśli zależy nam na niskiej cenie i mamy już obciążenia zakupione do sztangi to możemy kupić same gryfy. Jeśli wybraliśmy sztangę olimpijską to niestety trzeba będzie kupić cały komplet: gryfy + obciążenia.

6. Drążek do podciągania

Podciąganie to świetne ćwiczenie. Posiadanie drążka umożliwi nam lepsze przećwiczenie pleców, bicepsa i mięśni brzucha. Nieprzypadkowo podciąganie jest istotnym punktem egzaminu w wielu służbach mundurowych, jak wojsko czy straż pożarna. Poza rozwojem mięśni, daje nam też dobre pojęcie o tym jak silni jesteśmy w stosunku do swojej masy.

I to tyle?

Tak, tyle! Żeby zacząć komponowanie swojej domowej siłowni i żeby już na starcie móc przeprowadzić w niej na prawdę porządny trening, wystarczy kilka podstawowych sprzętów. Nie daj się nabrać na chwyty marketingowców, którzy będę Ci wmawiać, że potrzebujesz stu różnych rzeczy. Albo, że musisz mieć jakiś super zestaw gdzie obok 3 przydatnych rzeczy upchnięto 5 kompletnie zbędnych (bo im zalega w magazynie), a kilka niezbędnych pominięto. Ćwiczenia siłowe to jednocześnie bardzo skomplikowana i bardzo prosta sprawa. Nie ma sensu kombinować na siłę, wystarczy zastosować to co działa od dekad! Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci wybrać sprzęt do domowej siłowni.