Jaki drążek do podciągania kupić?

Czy drążek jest niezbędny?

Drążek do podciągania to kolejny sprzęt, który nie jest niezbędny, ale bardzo zalecany. Zajmuje mało miejsca, a można ćwiczyć na nim mięśnie pleców, bicepsa, brzuch i inne. Dodatkowo może służyć jako miejsce montowania wyciągu, jeśli się na niego zdecydujecie. Podciąganie na drążku to świetne ćwiczenie rozwijające siłę i dające pojęcie o tym, jak jesteśmy silni w stosunku do ciężaru swojego ciała. Żeby się podciągnąć wiele razy potrzeba sporo siły, ale też dobrej kompozycji ciała, bo każdy dodatkowy kilogram, to kilogram który musimy dźwigać w górę.

Nie przypadkiem podciąganie na drążku jest często wykorzystywane w testach sprawnościowych do wojska, straży pożarnej itp.

Różne rodzaje drążków

Nie daj się nabrać na marketing. Im bardziej wymyślny drążek tym zazwyczaj bardziej niewygodny. Wszystkie dodatkowe uchwyty są fajne, pod warunkiem, że dokładnie pasują do Twojego rozstawu dłoni. W innym wypadku przeszkadzają, bo wypadają tam gdzie akurat chcielibyśmy chwycić w inny sposób. Generalnie im prostszy drążek tym lepszy i nie warto przepłacać za kolorową chińszczyznę.

Popularnym rodzajem są drążki rozporowe. Ich minusem jest zazwyczaj mała szerokość, wynikająca z małej szerokości drzwi, w których są montowane. Do tego dochodzi nieuchronne zniszczenie (wytarcie, zakrzywienie) framugi. Nie polecam takich drążków, chyba, że ktoś nie ma innego wyboru. Plusem na pewno jest łatwy montaż, demontaż i możliwość szybkiego przeniesienia.

Drążki do drzwi: z tymi drążkami nie mam doświadczenia, więc nie mogę ich z czystym sumieniem polecić lub odradzić. Jeśli macie taki drążek podzielcie się opinią przez formularz kontaktowy na dole strony. Dzięki!

Na koniec zostają nam drążki podwieszane pod sufitem lub przykręcane do ściany. Te drążki polecam najbardziej. Zazwyczaj mają dobrą szerokość i są solidne. Minusem jest to, że trudniej je zamontować/zdemontować, zwłaszcza przy suficie podwieszanym. Tak jak wspominałem, prosty solidny drążek to wszystko czego potrzebujemy, dodatkowe uchwyty i akcesoria możemy sobie darować.

Są też drążki stacjonarne, ale zajmują one sporo miejsca i kosztują kilka razy więcej niż drążki przykręcane do sufitu lub ściany. Dla większości domowych siłowni nie będzie to dobry wybór.

Jak wybrać drążek do ćwiczeń w domu

Ważne aby zwrócić uwagę na solidność mocowania. Upadek nawet z małej wysokości nie jest niczym przyjemnym. Jeśli użyjemy drążka rozporowego, od czasu do czasu sprawdźmy, czy nadal jest ciasno rozparty jak na początku. Jeśli użyjemy solidniejszego drążka montowanego w suficie lub w ścianę, też warto sprawdzić wkręty od czasu do czasu. Zwróćmy uwagę, aby drążek był montowany na cztery wkręty/kotwy z każdej strony i użyjmy takiego sposobu montażu jaki będzie odpowiedni do materiału, z którego wykonany jest nasz sufit lub ściana.

Długość drążka jest jego ważnym parametrem. Nie polecam drążków krótszych niż 100cm. Nawet u niezbyt wysokiego człowieka rozstaw dłoni przy szerokim podciąganiu nachwytem będzie wynosił około 90cm.

Średnica rurki za którą chwytamy też jest istotna. Zbyt cienkie lub zbyt grube średnice nie pozwolą na wygodny chwyt. Zalecana średnica dla większości osób to tak jak w przypadku sztang i hantli 28mm. Jeśli ktoś ma wyjątkowo małe lub duże dłonie może być mu wygodniej chwycić 25/30 mm.

Wiele drążków ma specjalne pianki w miejscach gdzie chwytamy. W teorii ma to być wygodne, w praktyce nie widzę powodu, żeby za to dopłacać, bo nie pomaga w jakiś zauważalny sposób.