Jaką ławkę do ćwiczeń kupić

Do jakich ćwiczeń przyda się ławka

Jeśli jesteś facetem i jesteś jak, powiedzmy 95% innych facetów, szeroka klatka jest jednym z Twoich priorytetów na siłowni. Nie ma się co oszukiwać, większość ludzi ćwiczy, żeby wyglądać lepiej. Nawet jeśli nie jest to główna motywacja, to jednak zawsze jest wysoko na naszej liście. To nieważne, że nie zawsze chcemy to przyznać.

Wyciskanie na płaskiej to chyba najpopularniejsze ćwiczenie na świecie. Potrzebujemy do niego solidnej i wygodnej platformy. Do tego można dodać wyciskanie na ławce skośnej, wyciskanie wąskie na triceps itp. Jest też spora grupa ćwiczeń, która nie wymagają ławki jako takiej, ale po prostu wygodniej się je wykonuje siedząc (np. prostowanie ramion za głową – ćwiczenie na triceps).

No i jest gdzie usiąść w przerwie między ćwiczeniami…

Płaska czy regulowana?

Zdecydowanie warto wybrać ławkę regulowaną i to najlepiej z regulacją na obydwu głównych elementach: oparciu i siedzisku. Regulacja siedziska pozwala na ustawienie go pod kątem kiedy robimy wyciskanie na ławce dodatniej. Jeśli oparcie jest pod kątem, a siedzisko płasko, to może nam być niewygodnie i tyłek może się zsuwać z ławki. Przez to ucierpieć może efektywność ćwiczenia, bo skupiamy się na utrzymaniu pozycji na ławce (pracują nogi i brzuch), a nie na celu ćwiczenia (klatka piersiowa).

Dobrze jeśli można ustawić obydwa skosy: dodatni i ujemny.

Za jakie akcesoria do ławki warto dopłacić a za jakie nie

Tak jak w przypadku wielu innych sprzętów do ćwiczeń producenci będą próbowali sprzedać Wam wiele dodatkowych, niekoniecznie przydatnych bajerów. Tymczasem prosta ławka, bez żadnych udziwnień jest często najlepszym rozwiązaniem. Za dużo dodatków będzie przeszkadzać, chyba, że można je łatwo zdemontować. Możemy się nad nimi zastanowić, pod warunkiem, że mamy na to budżet.

Rzeczy za które warto dopłacić jeśli budżet pozwala to prasa do mięśni czworogłowych ud. Zamieni to naszą zwykłą ławkę do wyciskania, w maszynę umożliwiającą przećwiczenie mięśni nóg. Pamiętajmy jednak, że jest cała masa lepszych cwiczeń na mięśnie czworogłowe, które nie wymagają dodatkowych zakupów.

Pozostałe dodatki, jak np. modlitewnik, uchwyty do rozpiętek uważam za zbędne. Jeśli ktoś bardzo chce kupić np. modlitewnik to oczywiście sam zdecyduje co zrobić ze swoimi pieniędzmi, ale biceps można przećwiczyć porządnie i bez niego.

Jak już wspomniałem we wpisie o stojakach, nie warto kupować ławki z zamocowanymi na stałe stojakami. Dyskwalifikuje je brak możliwości robienia ćwiczeń gdzie zaczynamy z pozycji stojącej, takich jak przysiady i wyciskanie stojąc.

Jak wybrać ławkę do domowej siłowni

Ławka jest drugim obok stojaków elementem, który musi być solidny. Nie może być ryzyka, że się pod nami złoży/zawali. W związku z tym nie ma sensu ryzykować i brać najtańszą chińszczyznę. Potraktujmy to jako inwestycję w swoje bezpieczeństwo i wydajmy trochę więcej. Dobra ławka będzie nam służyć przez wiele lat.

Ważna jest regulacja i to najlepiej dodatnia i ujemna. Pozwoli to wykonywać największy zakres ćwiczeń. Regulacja dolnej części przydaje się zwłaszcza przy wyciskaniu na skosie dodatnim.

Nie warto przepłacać za bajery. Ławka do ćwiczeń to na prawdę proste urządzenie, nie dajmy się zwieść marketingowi producentów.

Za dobrą ławkę spełniającą wszystkie kryteria zapłacimy od 400 zł w górę.