Stojaki do sztangi

Stojaki to element niezbędny przy tylu ważnych ćwiczeniach, że w zasadzie ciężko sobie wyobrazić domową siłownię bez nich. Jest to bardzo ważny element z punktu widzenia bezpieczeństwa: muszą być solidne i stabilne, nie mają prawa się złamać lub przewrócić przy normalnym użytkowaniu.

Do czego będą potrzebne

W zasadzie wszystkie ćwiczenia ze sztangą poza martwymi ciągami i pewnymi ćwiczeniami na bicepsa, tricepsa wymagają, żeby sztanga na początku znajdowała się stabilnie na pewnej wysokości. Podnoszenie sztangi z ziemi do przysiadów czy wyciskania jest możliwe tylko przy mniejszych ciężarach. Na dłuższą metę takie działanie jest coraz mniej skuteczne i wygodne, a coraz bardziej niebezpieczne. Może prowadzić do kontuzji wywołanej niepoprawną techniką ćwiczenia, kontuzji nadgarstka pracującego w nienaturalny sposób pod dużym obciążeniem lub upuszczenia ciężaru. Stojaki są absolutnie niezbędne.

Jak już wspomniałem wykorzystamy je głównie do przysiadów oraz różnego rodzaju wyciskania sztangi. Warto wybrać stojaki, które zapewnią nam możliwość wykonywania wszystkich tych ćwiczeń, a więc stojaki regulowane.

Połączone czy osobne

Proste stojaki występują w dwóch podstawowych rodzajach: jednoczęściowe oraz jako dwa osobne stojaki: prawy i lewy. Stojaki jednoczęściowe są stabilniejsze, ale tylko droższe modele pozwalają na regulację szerokości. Stojaki dwuczęściowe dają większe możliwości dostosowania pod różne ćwiczenia. Łatwiej się je przenosi i zajmują mniej miejsca.

Osobną kategorią są klatki lub stojaki tak rozbudowane, że przypominają bardziej klatkę (tzw. power rack) niż stojak. Jest to zdecydowanie droższa opcja, ale jeśli budżet nie stanowi problemu na pewno warta polecenia. Zazwyczaj mają wbudowany drążek, więc odpada nam jeden wydatek.

Stojak w komplecie z ławką

Czy warto kupować stojak w zestawie z ławką, gdzie obydwa elementy są ze sobą połączone na stałe? Zdecydowanie nie. Przede wszystkim takiego stojaka nie będziemy mogli wykorzystać do przysiadów, wykroków, wyciskań żołnierskich i innych ćwiczeń gdzie startujemy z pozycji stojącej. Po drugie nie mamy możliwości regulowania rozstawu. Chodzi zarówno o regulację szerokości jak i regulację położenia wzdłuż ławki. Wiele takich stojaków które widziałem jest po prostu zamontowane zbyt wąsko i ćwiczenie jest niewygodne.

Jak dobrać dobre stojaki

Stojak to jeden z tych elementów wyposażenia siłowni, który po prostu nie może nas zawieść. Nie ma sensu szukać oszczędności i ryzykować własnym zdrowiem. Stojaki muszą być solidne i wytrzymałe. Do specyfikacji producenta zawsze dodajmy swój własny margines bezpieczeństwa. Maksymalne obciążenie dobrego stojaka lub klatki to najczęściej 200-250kg i tyle powinno w zupełności wystarczyć.

Regulacja jest absolutną koniecznością, zamierzamy wykorzystać te same stojaki do wielu różnych ćwiczeń. Większość dostępnych na rynku prostych urządzeń ma regulację w zakresie od około 90cm do około 170 cm. To całkowicie wystarczy dla większości ćwiczących, bo nawet do przysiadu podchodzimy do sztangi delikatnie pochyleni i nie ląduje ona na czubku naszej głowy. Jak ktoś ma 2 metry wzrostu, to powinien się upewnić, czy stojak który zamierza kupić umożliwi mu komfortowe wzięcie sztangi do przysiadu.

Przez długi czas uważałem, że asekuracja przy ławce bardziej przeszkadza niż pomaga. Od tego czasu zmieniłem zdanie. Jeśli asekuracja jest zrobiona w sensowny sposób a sztanga wystarczająco długa, to nie powinniśmy zahaczać rękami o dodatkowy element z boku. Polecam stojaki z asekuracją.

Klatka

Klatka, tzw. power rack, lub stojaki które bardziej przypominają klatkę niż swoje najtańsze odpowiedniki, to opcja z wyższej półki cenowej. Dodatkowo zajmują dużo więcej miejsca. Jeśli kogoś na nią stać to super, ale dla zdecydowanej większości zwykłe stojaki będą całkowicie wystarczające. Zwłaszcza na początek. Warto zwrócić też uwagę na wysokość sprzętu. Power racki mają zazwyczaj grubo powyżej 2m i nie wszędzie się zmieszczą.

Ceny zaczynają się od około 1000 zł. W komplecie dostajemy zazwyczaj drążek do podciągania, więc odpada nam jeden zakup. Za zwykły stojak zapłacimy od 250 zł w górę, dodatkowo za drążek około 150 zł, więc jest to opcja dużo tańsza.