Najbardziej podstawowe pytanie: po co w ogóle ćwiczyć? Większość z Was pewnie ma już swój powód, skoro zdecydowaliście się wejść na tę stronę. Założę się jednak, że sami nie zdajecie sobie sprawy z tego ile zalet ma dbanie o formę i zdrowie. Nieważne, czy preferujemy ćwiczenia w domu, trening na siłowni, czy aktywność na świeżym powietrzu warto poznać wszystkie pozytywy.

1. Ćwiczenie sprawia, że jesteśmy szczęśliwsi.

ćwiczenia w domuKażdy kto kiedykolwiek biegał, wie, że poprawia to humor. W angielskim jest nawet specjalne określenie 'runner’s high' na ten szczególny stan euforii, kiedy pod koniec naszego założonego dystansu czujemy, że moglibyśmy biec jeszcze drugie tyle. W mniejszym lub większym stopniu ten efekt występuje przy wszystkich ćwiczeniach. Dla kogoś podnoszącego ciężary, nie ma chyba lepszego uczucia niż przełamanie bariery i dźwignięcie rekordowego ciężaru. Pozytywny wpływ ćwiczeń na nasz nastrój może się utrzymywać jeszcze długo po zakończeniu samych ćwiczeń, zwłaszcza jeśli zaczynamy widzieć efekty naszego treningu nie tylko w samopoczuciu, ale też w sylwetce.

Regularne ćwiczenia pomagają w walce ze stresem i innymi złymi emocjami. Napięcia codziennego życia sprawiają, że każdy kto poważnie myśli o swoim zdrowiu psychicznym musi znaleźć jakąś formę aktywności, która pozwoli mu oderwać się od tego co go trapi. Sport jest jedną z najlepszych form walki ze stresem.

2. Mniejsze ryzyko wielu poważnych chorób.

Aktywność fizyczna ma całe mnóstwo zalet, jeśli chodzi o zdrowie:

  • Regularne ćwiczenia polepszają pracę serca i poprawiają krążenie. Zwiększony dopływ krwi do organów w naszym ciele pozwala na lepsze dotlenienie całego organizmu. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko chorób serca, takich jak zbyt wysoki cholesterol czy zawał serca. Regularne ćwiczenia pomagają też obniżyć ciśnienie krwi.
  • Nasz organizm lepiej radzi sobie z regulowaniem poziomu cukru i insuliny, co zmniejsza ryzyko cukrzycy.
  • W młodszym wieku regularne ćwiczenia pozwalają na wzmocnienie kości i mięśni. Na starość pomagają w spowolnieniu utraty gęstości kości i utraty tkanki mięśniowej, dzięki czemu pozostaniemy sprawni na dłużej.
  • Zmniejsza ryzyko niektórych odmian raka, m.in. raka piersi, okrężnicy czy raka płuc.
  • Wzmacniają odporność.
  • Zmniejsza ryzyko depresji i stanów lękowych.
  • Bycie w dobrej kondycji pomaga w uniknięciu upadków itp.

3. Kontrola wagi.

Dzięki regularnym ćwiczeniom wejście na wagę nie będzie przerażać.

Powiedzmy sobie szczerze: dla większości rozpoczynających ćwiczenia to jest powód numer jeden. W dzisiejszych czasach kiedy jemy coraz więcej byle jakiego jedzenia, a główną aktywnością większości ludzi w ciągu dnia jest siedzenie, nietrudno dorobić się kilku dodatkowych kilogramów. Jeśli chcemy je zgubić absolutnie kluczową sprawą jest ujemny bilans kaloryczny. Musimy po prostu jeść mniej kalorii niż spalamy. Da się to osiągnąć bez ćwiczeń, przy pomocy samej diety, ale jest to zdecydowanie mniej przyjemne. Po pierwsze tracimy wszystkie inne korzyści wynikające z ćwiczeń. Po drugie brak aktywności fizycznej oznacza, że nasze zapotrzebowanie kaloryczne jest niskie. A musimy przecież zejść na minus! Dzięki ćwiczeniom pogłębimy deficyt kaloryczny, będziemy mogli zjeść trochę więcej i będziemy korzystać z innych zalet regularnych treningów.

W chudnięciu pomogą nam w zasadzie jakiekolwiek ćwiczenia. Nawet zwykły spacer kilka razy w tygodniu, czy proste ćwiczenia w domu. Najlepsze wyniki osiągniemy poprzez dobrą dietę połączoną z rozsądnym planem treningowym zawierającym ćwiczenia siłowe i aerobowe.

Jeśli ktoś nie chce lub nie lubi chodzić na siłownię, dobrą dietę mogą wspomóc dobrze dobrane ćwiczenia w domu. Czy tak jest łatwiej, czy trudniej? Zależy od osoby, niektórym łatwiej się zmobilizować do wyjścia na siłownię, dla wielu wygoda treningu w domowej siłowni będzie nie do pobicia.

4. Mocniejsze kości i mięśnie.

Ćwiczenia są absolutnie kluczowe dla budowy i utrzymania silnych mięśni i kości. Aktywność fizyczna związana z podnoszeniem ciężaru, nawet jeśli chodzi tylko o ciężar własnego ciała, będzie prowadzić do pracy mięśni i w efekcie ich wzmocnienia. Jeśli dołożymy odpowiednią dietę, to po ciężkim treningu, w ramach regeneracji i przygotowania do przyszłych wyzwań, nasz organizm zbuduje dodatkowe mięśnie. Ważne jest aby trening był wystarczająco silnym bodźcem. Oznacza to, że musimy regularnie zwiększać intensywność treningu, aby pobudzić organizm do dalszego wzrostu.

Z wiekiem ludzie tracą tkankę mięśniową, a ich kości stają się coraz słabsze. Ćwiczenia pozwalają spowolnić ten proces.

5. Więcej energii i lepszy nastrój.

Dzięki ćwiczeniom będziemy mieć więcej energii. Związane jest to ze wszystkimi psychologicznymi pozytywami płynącymi z ćwiczeń, ale też z faktem, że z czasem będzie rosła nasz wydolność. Po jakimś czasie wejście na piętro po schodach, czy dłuższy spacer do sklepu przestanie nas męczyć jak kiedyś i zostanie nam więcej energii na inne aktywności.

Pozytywne działanie sportu na poziom energii człowieka zostały udowodnione w wielu badaniach klinicznych, gdzie badano np. ludzi cierpiących na syndrom ciągłego zmęczenia (’chronic fatigue syndrom'). W tym i wielu innych badaniach okazało się, że regularne ćwiczenia są jednym z najlepszych sposobów naładowania naszych baterii.

6. Lepsza praca mózgu i pamięć.

Aktywność fizyczna zwiększa tętno, co pomaga na dostarczenie większej ilości krwi i w efekcie również tlenu do mózgu. Dodatkowo może też stymulować wytwarzanie hormonów istotnych dla wzrostu komórek mózgowych. Co więcej ćwiczenia pozwalają zmniejszyć ryzyko wielu poważnych chorób, z których wiele może mieć negatywny wpływ na mózg i nasze zdolności umysłowe. Regularna aktywność fizyczna jest istotna zwłaszcza dla starszych osób. Regularne ćwiczenia pomogą spowolnić procesy starzenia i utrzymać sprawność (zarówno umysłową, jak i fizyczną) na dłużej.

Niezależnie od wieku skorzystamy z dobrego wpływu ćwiczeń na naszą pamięć. Najwięcej skorzystają tutaj najmłodsi, ale pozytywny wpływ aktywności fizycznej na poprawę pamięci dotyczy też dorosłych.

7. Pełniejszy relaks i lepszy sen.

Relaks to ważna część życia

Regularny trening pomaga w pełnym zrelaksowaniu się i poprawia jakość snu. Trening na 5-6 godzin przed snem podnosi temperaturę ciała. Gdy ta temperatura spadnie do normy kilka godzin później, dla organizmu jest to sygnał, że czas iść spać. Wiele mechanizmów które chcemy wywołać ćwicząc, np. wzrost mięśni, tak na prawdę ma miejsce w czasie regeneracji po treningu. Sen jest najważniejszym punktem tej regeneracji.

Porządny trening jest po prostu męczący, a kiedy jesteśmy zmęczeni mniej koncentrujemy się na problemach, a bardziej na sprawach prostych (jeść, pić, odpocząć). Z tego samego powodu dobry męczący trening to też świetna pigułka nasenna. Kilka godzin po mocnym wycisku jaki sobie daliśmy oczy same się zamykają…

Badania nie znalazły większej różnicy pomiędzy treningiem siłowym i aerobowym. Niezależnie od rodzaju aktywności możemy się spodziewać poprawy snu.

8. Zwiększa długość i jakość życia.

Niestety starość nie ominie nikogo z nas. Warto zadbać o to, żeby cieszyć się zdrowiem i pełną sprawnością jak najdłużej. Ćwiczenia w domu mogą nam pomóc w utrzymaniu sprawności fizycznej i psychicznej. Mówi się, że stres zabija, a ciężko o lepszy sposób na odstresowanie niż dobry trening.

9. Poprawia wygląd skóry.

Umiarkowane ćwiczenia mogą mieć dobry wpływ na zdrowy wygląd naszej skóry. Zwiększony przepływ krwi sprawia, że nasza skóra jest bardziej dotleniona i odżywiona. Jędrność skóry powinna się poprawić już po kilku tygodniach ćwiczeń. Założę się, że wiele osób nie wiedziało, że domowa siłownia może mieć taki efekt.

Należy zwrócić uwagę na to, że intensywne ćwiczenia mogą mieć odwrotny efekt i prowadzić do uszkodzeń skóry. Niestety tak to już jest w życiu, że nie można mieć wszystkiego.

10. Większa pewność siebie i determinacja.

Pokonywanie własnych oraniczeń

Każdy kto kiedykolwiek trenował wie jakie to uczucie, gdy przełamujemy jakąś swoją barierę. Nieważne, czy jest to nowy rekord w biegu na 5km, pobicie swojego najlepszego wyniku w wyciskaniu, 10 kg mniej na wadze, czy coś jeszcze innego. Udowadniamy samemu sobie i innym, że jesteśmy w stanie pokonać własne ograniczenia i to daje nam niesamowitego kopa w innych dziedzinach życia.

Jednym z głównych plusów regularnych ćwiczeń jest poprawa sylwetki. W dzisiejszych czasach jesteśmy z każdej strony bombardowani zdjęciami i filmami pełnymi modelek i modelów. Dla wielu ludzi jest źródło stresu, bo wydaje im się że też tak powinni wyglądać. Prawda jest taka, że aktorzy często przygotowują się do swoich ról długimi miesiącami pod okiem trenerów personalnych. Nierzadko też wchodzi tutaj w grę nie do końca legalne wspomaganie… Modelki z Instagrama to z kolei efekt podporządkowania całego życia jednemu: żeby dobrze wyglądać (no i powtarzania ujęć 100 razy do skutku plus masa obróbki w programach graficznych). W walce z nimi normalny człowiek z normalnym życiem jest na straconej pozycji. Uświadomienie sobie tego wszystkiego plus dobry trening i poprawa sylwetki, pomogą nam wyleczyć się z jakichkolwiek kompleksów.

Podsumowanie – ćwiczenia w domu

Jeśli ten artykuł przekonał Cię, że warto zabrać się za ćwiczenie, zapoznaj się z innymi wpisami na naszej stronie. Skupiamy się w nich na tym jak zapalnować sobie ćwiczenia w domu, jaki wybrać sprzęt i jak to wszystko zorganizować. Esencja wiedzy, w bardzo skrótowy sposób podana jest w naszym Wprowadzeniu. Przeczytaj też koniecznie jak nie zrobić sobie krzywdy.